Z nadejściem wiosny na budowie Krakowskiego Szybkiego Tramwaju do Mistrzejowic widoczny jest systematyczny postęp we wszystkich kluczowych obszarach inwestycji – informuje firma Gülermak. W marcu podziemne konstrukcje tunelu nabierały coraz wyraźniejszych kształtów, a na powierzchni nowe torowiska i ciągi komunikacyjne zaczęły wpisywać się w miejski krajobraz. Ekipy budowlane realizowały zadania związane zarówno z infrastrukturą sanitarną i elektryczną, jak i pracami konstrukcyjnymi w strategicznych punktach projektu.
Marzec przyniósł znaczący postęp w pracach związanych z infrastrukturą sanitarną. Wzdłuż ulicy Meissnera ekipy kontynuowały przebudowę kanalizacji sanitarnej – 100 metrów bieżących; i deszczowej – 265 metrów bieżących, kolidujących z projektowanym torowiskiem. Co istotne, zakończono również modernizację głównych sieci wodociągowych magistralnych w tym rejonie, co stanowi ważny kamień milowy dla tej części inwestycji.
W obszarze ronda Młyńskiego przebudowano kanalizację sanitarną oraz przepięto kluczową kolizję, dzięki czemu możliwe stało się rozpoczęcie realizacji ostatniego etapu prac przy ścianach szczelinowych. Na skrzyżowaniu ulicy Młyńskiej z rondem Polsadu przeprowadzono przebudowę kanalizacji deszczowej pod estakadą, co przygotowuje grunt pod kolejne etapy konstrukcyjne.
Na ulicy Lublańskiej trwa modernizacja kanalizacji deszczowej oraz przykanalików, a prace przebiegają zgodnie z harmonogramem. Znaczące postępy odnotowano w rejonie ronda Barei i ulicy Dobrego Pasterza, gdzie zakończono przebudowę gazociągu niskiego i średniego ciśnienia. Ten krok umożliwił udostępnienie kolejnych frontów robót konstrukcyjnych i drogowych. Wykonanie przepięcia gazociągu było istotne do prowadzenia dalszych robót związanych z tunelem. Dodatkowo wykonano prace związane z przejściem poprzecznym sieci wodociągowych przez ulicę Dobrego Pasterza.
Warto podkreślić, że wszystkie realizowane zadania przebiegły zgodnie z planem i bez zakłóceń w dostawach wody oraz funkcjonowaniu sieci, co potwierdza wysoką jakość zarządzania procesem budowlanym.
Zaawansowane prace przy konstrukcjach inżynieryjnych
Marzec stał pod znakiem intensywnych prac przy murach oporowych. Przy pierwszym z nich, zlokalizowanym w południowej części inwestycji, kontynuowane było zbrojenie i betonowanie konstrukcji. Rozpoczęto również wykonywanie izolacji tego muru oraz prace związane z zasypką, co stanowi jeden z finalnych etapów jego realizacji.
Przy Parku Wodnym rozpoczęto prace ziemne pod kolejny mur oporowy – rozpoczęto wykopy, wykonywanie wymiany gruntu oraz ław fundamentowych, na których będzie ustawiona docelowa konstrukcja muru oporowego.
W rejonie ronda Barei zakończono układanie prefabrykatów na murze oporowym oraz wykonano zasypki prefabrykatów, co oznacza finalizację głównych prac konstrukcyjnych w tej lokalizacji. Równolegle prowadzono prace przygotowawcze pod oczep muru oporowego w rejonie tunelu.
Na obszarze podstacji „Bohomolca” wykonano attyki oraz wymurowano ścianki działowe, co przybliża ten obiekt do stanu gotowości na przyjęcie specjalistycznych instalacji elektrycznych.
Rozwój infrastruktury elektrycznej i teletechnicznej
Na budowie linii Krakowskiego Szybkiego Tramwaju do Mistrzejowic trwa intensywna rozbudowa sieci teletechnicznej. W marcu prowadzono budowę kanalizacji kablowej dla różnych operatorów. Prace obejmowały rejony skrzyżowania al. Jana Pawła, ul. Mogilskiej i ul. Meissnera, ciąg ulicy Młyńskiej od ronda Młyńskiego do ul. Młyńskiej Bocznej, okolice ronda Barei oraz ciągi ulic Dobrego Pasterza, Bohomolca i Jancarza.
Znaczącym krokiem było rozpoczęcie budowy fundamentów palowych sieci trakcyjnej w ciągu ulicy Meissnera. Wykonano już 15 słupów z 29. Kontynuowane było również układanie kabli trakcyjnych wzdłuż ulic Krzesławickiej i Bohomolca.
W zakresie infrastruktury oświetleniowej trwała budowa rur osłonowych dla kabli oświetleniowych oraz zabudowa fundamentów w ciągu ulicy Bohomolca, co zwiększy bezpieczeństwo na nowo powstających ciągach komunikacyjnych. Równolegle realizowana była budowa linii kablowych zasilających tunel (zasilanie podstawowe), podstację „Młyńska” i podstację „Bohomolca”.
Roboty drogowe i organizacja ruchu
Marzec przyniósł kontynuację zaawansowanych prac drogowych, zarówno w zakresie torowiska, jak i infrastruktury pieszo-rowerowej. Na całym obszarze inwestycji trwało bieżące wdrażanie oraz utrzymanie tymczasowej organizacji ruchu, co umożliwiało sprawne prowadzenie robót.
Na ulicach Jancarza i Bohomolca wykonano montaż torowiska wraz z podlewem punktowym. Rozpoczęto również podobne prace w ulicy Krzesławickiej. W okolicach skrzyżowania ulic Bohomolca i Krzesławickiej wykonano układanie prefabrykowanych płyt torowych, co stanowi ważny etap w budowie nowej infrastruktury tramwajowej.
Na ulicy Meissnera na odcinku od ulicy Chałupnika do ulicy Ślicznej wykonano dolne warstwy wzmocnienia podłoża oraz podbudowę torowiska. Rozpoczęto tam również układanie belek wzdłużnych, co przygotowuje powierzchnię pod montaż szyn. Na tym samym odcinku zakończono układanie chodników oraz podbudowy ścieżki rowerowej, a także kontynuowano prace ziemne oraz wzmocnienia pod jezdnią.
Na ulicy Bohomolca rozpoczęto układanie chodników oraz podbudowy ścieżki rowerowej, a w ulicy Jancarza trwa korytowanie oraz układanie dolnej warstwy wzmocnienia na chodnikach i ścieżkach rowerowych. W rejonie pętli „Mistrzejowice” kontynuowane są prace przy wykonywaniu podbudowy, odwodnienia liniowego, obrzeży oraz nawierzchni z kostki brukowej pod ciągi pieszo-rowerowe.
Warto wspomnieć również o postępach na ulicy Pilotów, gdzie kontynuowane są prace drogowe od strony ulicy Sadzawka, przygotowujące ten odcinek do kolejnych etapów przebudowy.
Działania społeczne i edukacyjne
Budowa KST to nie tylko roboty konstrukcyjne, ale także aktywna współpraca ze społecznością lokalną. W marcu kontynuowane były warsztaty „Mali mistrzowie”, skierowane do dzieci z okolicznych przedszkoli i szkół podstawowych. Spotkania pozwalają najmłodszym lepiej zrozumieć proces budowy i zobaczyć, jak powstaje nowa infrastruktura w ich sąsiedztwie.
Z placu budowy skorzystali także studenci z okolicznych uczelni technicznych oraz delegacje z innych miast realizujących podobne inwestycje. Dzięki wizycie mogli oni przyjrzeć się postępom prac i wymienić doświadczenia z zespołem realizującym inwestycję.
Podsumowanie
Marzec 2025 to czas intensywnych działań, które pozwoliły na wykonanie wielu istotnych etapów budowy linii Krakowskiego Szybkiego Tramwaju do Mistrzejowic. Prace drogowe, torowe, instalacyjne i konstrukcyjne posuwają się naprzód zgodnie z planem. Szczególnie zaawansowane są roboty przy murach oporowych oraz budowa torowiska, a także rozbudowa sieci sanitarnych i elektrycznych. Dzięki sprawnemu zarządzaniu zmianami w organizacji ruchu, możliwe jest dalsze prowadzenie robót zgodnie z harmonogramem. W kwietniu planowane są kolejne działania, które przybliżą projekt do jego finalizacji.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.